Hoe kunst kan raken

 

Naar aanleiding van een reis die ik maakte naar Florence wilde ik de kinderen op een of andere manier deelgenoot maken  van mijn ervaringen. Naast een les die ik hierover gaf aan de oudere kinderen, had ik ook kleine kaartjes meegenomen van de kunstwerken die ik had gezien. Ik vertelde de groep (7-17 jaar) hoe ik tijdens mijn reis naar de kunstwerken heb gekeken: met mijn hoofd, maar ook met mijn gevoel; soms zelfs met mijn ogen dicht. Ik vroeg hen een kaartje te trekken en te kijken naar het kunstwerk dat erop stond. Misschien konden ze er een verhaal bij verzinnen, of kwam er een gevoel  naar boven.  Het was doodstil in de groep, iedereen was geboeid aan het kijken. Daarna vroeg ik hen of ze hun kaartje aan iemand wilde geven waarvan ze vonden dat het kaartje passend was. Om de beurt vertelde ze wat ze erbij voelden of dachten: “Ik vind haar zo droevig kijken, ik word er verdrietig van” Of: “Ik denk dat ze haar kind mist”,  “Deze geef ik aan jou omdat er zoveel natuur op staat en jij houdt zo van de natuur.” Soms waren de opmerkingen wat praktischer zoals bij de geboorte van Venus ( Botticelli):  “Ze heeft haar hand zo dáárvoor, dus ik denk dat ze gewoon heel nodig moet plassen.”

De kaartjes die over waren legde ik op de centrale tafel. Regelmatig zag ik kinderen er eentje pakken, bekijken, bespreken etc.

Ik had zelf het kaartje getrokken van het beeld van David ( Michelangelo) en dat gegeven aan een knulletje dat weinig zelfvertrouwen heeft en klein van stuk is. Ik vertelde hem het verhaal van David en Goliath; dat die kleine jongen heel krachtig was en dus eigenlijk heel groot.( zoals ook dat beeld) Aan het eind van de dag kwam hij naar mij toe en haalde het kaartje uit zijn broekzak: “Ik ben hier zo blij mee, want hij past écht bij mij vind ik !”

Dus David raakte niet alleen die reus, maar ook een kleine jongen …..

~ door hannahdvb op april 7, 2012.

Eén reactie to “Hoe kunst kan raken”

  1. Mooie, speelse werkvorm om met kinderen met kunst bezig te zijn. Zo wordt het leuk én betekenisvol!

    Hartelijke groet,

    Anne Mijke van Harten
    Earth Games

Geef een reactie

 
