leren uit de lucht

Het komt regelmatig voor dat terwijl ik een verhaal voorlees  een van de kinderen een strip zit te lezen of te tekenen. Het heeft mij enige moeite gekost mij hierbij neer te leggen. Maar uit gesprekjes over het verhaal dat ik voorlas blijkt elke keer dat de bewuste striplezer feilloos weet waarover het ging. Ik merk steeds vaker dat veel kinderen in staat zijn om hun aandacht te verdelen: 2 dingen tegelijk te doen. Ze zijn met een ding bezig en blijken later precies te weten wat er aan de andere kant van het lokaal is gebeurd.

In één van de Anastasiaboeken (dl 3) beschrijft Vladimir Megre hoe op een school die hij bezoekt kinderen leren vanuit een centraal bewustzijn: Een groep kinderen is heel bewust bezig met wiskunde en beleeft hier ook plezier aan. De andere groep is bezig met het bouwen van een school maar pikken onbewust ook de wiskundige zaken op.

Of dat op Aventurijn nu ook al helemaal zo werkt durf ik nog niet te zegen. Ik kan mij wel voorstellen dat we daarheen groeien.Wel zie ik dat er totaal andere manieren van het opnemen van informatie bestaat dan die wij gewend zijn. Ik zeg wel eens dat het lijkt of de kinderen hier uit de lucht leren. Ik sta soms verstelt wat sommige kinderen allemaal weten; nog los van de wijsheid die zij soms tentoonspreiden. Zo was een groepje tieners bezig met het maken van een computerspel over de canon van de vaderlandse geschiedenis, waaronder de hunebedden. Een jonger kind dat hier ogenschijnlijk helemaal niet in geïnteresseerd en nooit bij besprekingen aanwezig was, wist mij plots een heleboel over hunebedden te vertellen. Dit is geen eenmalige gebeurtenis, maar komt regelmatig voor.

Wat hierbij zeker ook een grote rol speelt is het feit dat de kinderen op Aventurijn vanuit hun innerlijk motivatie leren. Als je gemotiveerd bent is vaak een half woord al genoeg om iets tot je te nemen. Geen oeverloze herhalings oefeningen dus. Ook gaat het leren vaak spelenderwijs waardoor het niet eens als zodanig bestempeld wordt.

Daarnaast blijkt het van enorm belang werkelijk te geloven dat een kind kan leren. Je kunt een kind vragen stellen met de overtuiging dat jij het weet en het kind niet. Dat is wat er in feite dagelijks gebeurt dmv proefwerken, examens en frontale lessituaties. Dit blokkeert het leerproces. Vanuit een gelijkwaardige relatie die je hebt met een kind en het vertrouwen op het innerlijk weten van ieder mens, ga je samen op zoek naar oplossingen.( zie ook Anastasia reeks, deel 3 blz 151) je hoeft niet te controleren of het kind iets weet als je ervan uit gaat dát het alles weet wat belangrijk is voor hem/haar. Testen en toetsen zijn er in feite alleen maar om het systeem te laten zien of het onderwijs dat zij voorstaan gewerkt heeft. Als men er dan vervolgens achterkomt dat het niet heeft gewerkt wordt het kind vaak gedwongen nog meer van hetzelfde te doen in de hoop dat het dan wel kan produceren wat van hem/haar wordt verwacht. Natuurlijk zijn er ook wel eens kinderen die het leuk vinden om voor zichzelf te kijken wat ze nu concreet weten. Zo zijn er kinderen die het leuk vinden om een cito-toets op de computer te doen. In zo’n geval dient de test het kind in plaats van het systeem.

Wij zijn gewend leren als een lineair proces te zien: eerst dit en dan dat… Ik zie echter steeds vaker dat kinderen vanuit veel meer dimensies leren:  Ze beginnen bij complexe situaties die ze dan vervolgens brengt bij onderwerpen of vaardigheden die traditioneel gezien eerder in het leerproces hadden moeten plaatsvinden. Zo kwam een jongen van 8 bij mij met een ontwerp voor een nieuwe , energiezuinige motor en sprak hij daarover met de natuurkunde/techniek docent op een vrij hoog niveau. Dit kind leerde echter pas lezen toen hij bijna 9 was. Zonder een enkel probleem overigens. Beginnen bij Avi 1, hoezo? Zijn eerste boek was: Robin Hood!

~ door hannahdvb op juni 3, 2012.

Geef een reactie

 
