Meisjes….

Er is al een tijdje een en ander gaande tussen een groepje meisjes van 7-11 bij ons op school. Kinderen worden buiten gesloten, er wordt stiekem gedaan, ze verstoppen zich als het opruimtijd is etc. Steeds weer zijn er gesprekjes waarbij er vriendelijk geglimlacht wordt en “sorry”gezegd. Gisteren sprak ik met hen over het feit dat ik zou willen dat het “sorry” en de glimlach niet alleen bij hun hoofd en mond blijven hangen, maar dat het écht vanuit hun hart komt.

Ik besprak de situatie uiteraard ook met mijn collega’s. Het lijkt of deze meisje steeds als water wegvloeien, alsof we niet werkelijk contact met hen kunnen maken. Geopperd werd te proberen of we via andere activiteiten dan praten hen zouden kunnen bereiken. Aan mij vandaag de eer dit ook neer te zetten.

Ik had voor ieder van hen een tekening van een roos gemaakt. Ik vertelde dat iedereen net als een roos is: die hele mooie bloemblaadjes  zijn dan net als alle mooie eigenschappen van iemand . Maar daarnaast hebben rozen ook doorns; dat zijn de dingen van jezelf die niet zo heel fijn zijn. Ik heb hen gevraagd wat er bij hun bloemblaadjes zou staan en wat bij de doorns. Sommigen schreven dit er ook bij. Daarna mochten ze natuurlijk hun roos zo mooi mogelijk maken: kleuren, plakken, glitters etc. Terwijl iedereen lekker bezig was spraken we over de dingen die er gebeurd waren en hielpen ze elkaar te bedenken wat bij de bloemblaadjes zou kunnen staan. Mooi is dan te zien hoe verschillend ieder kind erin staat. Eén meisje dat er helemaal inzakte en echt begreep waar het over ging, een ander die ook hier het liefste maar overheen fladderde, weer een ander die ogenschijnlijk vooral lekker aan het knutselen was. In een concrete situatie later op de dag liet ze echter duidelijk merken dat de boodschap goed was binnengekomen.

Dus met het tekenen van een roos is alles opgelost? Waarschijnlijk niet en is dit slechts een klein stapje in een groots leerproces. Kinderen die als water wegvloeien hebben soms eerst een kommetje nodig om dan later in volledige vrijheid te kunnen stromen.

 

~ door hannahdvb op oktober 26, 2012.

Geef een reactie

 
