economie op school

 

IMG_0132-1

Koninginnedag, een vrije dag zou je denken. Toch zijn er duizenden kinderen  vrijwillig en met zeer veel enthousiasme aan het rekenen. Geld wordt geteld, wisselgeld berekend en overal wordt gesnuffeld waar zij de goedkoopste pokemonkaarten, autootjes of  barbies kunnen vinden.

Waarom dat rekenen op die bijzondere dag zo leuk is? Kinderen voelen zich verbonden met dat wat ze doen; zijn zijn gemotiveerd en het is vrijwillig. Het leren gaat dan razendsnel. Ik ben soms verbaasd dat er in rekenboekjes hele hoofdstukken over rekenen met geld zijn: Verplicht rekenen uit een boekje wat ook in de praktijk kan.

Wij proberen op school daarom zoveel mogelijk uit te gaan van dat waar het kind verbinding mee voelt.

Rekentip: Maak een hele economie op school. Er moet geld worden gemaakt, er is een bank, er worden dingen geproduceerd en verhandeld. Denk aan de volgende activiteiten:

–          Een pannenkoeken restaurant

–          Een burgermeester die belasting int en daarvoor klusjesmannen/vrouwen inhuurt

–          Straatartiesten

–          Een bank ( met pasjes, rekeningen etc)

–          Het timmeren van marktkraampjes van oude palets

–          Een veiling

–          Klusjesman/vrouw

–          Theater

Bespreek van te voren met de kinderen de regels ( wetten) en hang die voor iedereen zichtbaar op. Handig om van te voren vast te leggen is: – De hoogte van het startkapitaal van iedere deelnemer

–          De hoogte van de belastingen

–          Mag er concurrentie bestaan? ( Bij ons ontstond een octrooibureau)

–          Diefstal

–          Prijsniveau aangepast aan startbedrag

–          En wat nog meer nodig blijkt

Houd er rekening mee dat er onenigheid ontstaat over diverse onderwerpen. Juist deze conflicten kunnen aanleiding zijn tot leren en het bijstellen van de regels: Hoe wordt een conflict in werkelijkheid opgelost? Is er een politie nodig, of een rechter? Kan je een advocaat inhuren? Daarnaast geeft het aanleiding tot filosoferen: hoe komt het dat mensen sommige dingen doen als het om geld gaat? Kan er een wereld bestaan zonder geld? Zou het leven er dan anders uitzien? Is een pannenkoek evenveel waard als concert? Hoe zit het met inkoop en verkoop?

Kortom een spel dat je met kinderen van alle leeftijden kunt spelen en gegarandeerd succes heeft. Er zijn geen winnaars of verliezers, alleen ervaringen!

Advertisements

~ door hannahdvb op april 28, 2013.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: